Mads Mikkelsen Archive
Würden Sie gerne auf diese Nachricht reagieren? Erstellen Sie einen Account in wenigen Klicks oder loggen Sie sich ein, um fortzufahren.

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Nach unten

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines Empty Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Beitrag  Admin Do Sep 20, 2012 1:00 am

COCO-CHANEL-BIOGRAFIE AUF 3SAT

VON JENS MÜLLER 03.02.2011

Gar nicht niedlich

Die Liebesaffäre von Modeschöpferin und Komponisten: Anna Mouglalis gibt in „Coco Chanel & Igor Stravinsky“ eine moderne, überlegene und nur ein wenig verruchte Frau von Welt.

Zu den nicht wenigen Kuriosa der Filmgeschichte gehört auch, dass immer mal wieder ein Stoff zeitgleich von zwei Regisseuren verfilmt wird. Mit dem Roman „Gefährliche Liebschaften“ war es so (1988/89) und mit der Wiederentdeckung Amerikas durch Christoph Columbus (1992).

Vor zwei Jahren dann haben sich Anne Fontaine und Jan Kounen parallel der großen Übermutter der Modewelt angenommen, Coco Chanel. Klar, dass eine Frage dabei im Mittelpunkt des Interesses stand und stehen musste; eine Frage, die sich immer stellt, wenn es im Film um reale Personen geht: Wer kann das spielen?

Anne Fontaine besetzte ihre „Coco avant Chanel“ mit der niedlichen Audrey Tautou, die einmal eine niedliche „Amélie“ war (und – zufällig – bald auch das Gesicht der Werbekampagne für Chanel No. 5 wurde). Leider sind Tautous schauspielerische Möglichkeiten nicht gerade fabelhaft – sie kann nur „niedlich“. Niedlich aber ist ein Attribut, dass der Welt der Coco Chanel nicht eben angemessen ist; nicht der Mode und nicht der unabhängigen Persönlichkeit.

Die eindeutig bessere Wahl traf deshalb Jan Kounen, Verfilmer von „39,90“, als er sich in „Coco Chanel & Igor Stravinsky“ für Anna Mouglalis entschied (die Karl Lagerfeld schon 2002 als Muse und neues Chanel-Gesicht erkoren hatte). Mouglalis hat eine tiefe Stimme (Schade: 3sat zeigt die Synchronfassung) und ist gar nicht niedlich. Ihre Schönheit ist nicht die eines Mädchens, sondern die einer modernen, überlegenen, nur ein wenig verruchten Frau von Welt.

Sie ist genau so wie die Franzosen ihre weiblichen Ikonen gerne sehen. Sie hat Simone de Beauvoir gespielt und, jüngst, Juliette Gréco. Sollte in den kommenden Jahren einer eine Marguerite Duras brauchen, an Mouglalis führte kein Weg vorbei. Und das ginge vollkommen in Ordnung, ihre Präsenz verdankt sie blendendem Aussehen – und – darstellerischem Vermögen.

Gleiches ließe sich über Mads Mikkelsen sagen, der heute Abend den Mann an ihrer Seite gibt. Denn in der Erstausstrahlung geht es um die sehr schön anzusehende, detailversessen, geschmackvoll, erlesen, opulent ausgestattete Liebesgeschichte zwischen „Coco Chanel & Igor Stravinsky“.


COCO CHANEL BIOGRAPHY ON 3SAT

VON JENS MÜLLER 03.02.2011

Not even cute

The love affair of fashion designer and composer: Anna Mouglalis is in "Coco Chanel & Igor Stravinsky" is a modern, superior and just a little wicked woman of the world

To not a few oddities in film history also means that every now and then a substance is being filmed at the same time by two directors. With the novel "Dangerous Liaisons" it was so (1988/89) and with the rediscovery of America by Christopher Columbus (1992).

Then two years ago, Anne Fontaine and Jan Kounen have adopted parallel the large nut on the world of fashion, Coco Chanel. Clear that a question here in the center of interest, and had stood, a question that always arises when it comes to real people in the film: Who can play?
Anzeige

Anne Fontaine occupied their "Coco avant Chanel" with the cute Audrey Tautou, who was once a cute "Amélie" (and - randomly -. Soon be the face of the advertising campaign for Chanel No. 5 was). Unfortunately Tautous are acting opportunities not just fabulous - it can only be "cute." Cute but is an attribute that the world of Coco Chanel is not just appropriate, not the fashion and not the independent person.

Clearly a better choice was therefore Jan Kounen, Verfilmer of "39.90", as he is in "Coco Chanel & Igor Stravinsky" for Anna Mouglalis decided (the Karl Lagerfeld had chosen back in 2002 as a muse and a new Chanel face). Mouglalis has a deep voice (Sadly: 3sat shows the dubbed version) and not at all cute. Her beauty is not a girl, but a modern, superior, just a little wicked woman of the world.

You can see exactly how the French like their female icons. She played Simone de Beauvoir and, recently, Juliette Greco. In the years to come one of Marguerite Duras need to Mouglalis was no way. And that would go perfectly in order, their presence is ensured by dazzling appearance - and - darstellerischem assets.

The same could be said of Mads Mikkelsen, who is tonight the man at her side. Because in the original broadcast is about the very beautiful to look at, detail oriented, elegant, exquisite, opulent love story of "Coco Chanel & Igor Stravinsky."

Source: [Es ist nur Administratoren erlaubt, diesen Link zu sehen]
Admin
Admin
Admin

Anzahl der Beiträge : 322
Anmeldedatum : 29.05.12

https://madsmikkelsenarchive.forumieren.com

Nach oben Nach unten

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines Empty Re: Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Beitrag  Admin Do Sep 20, 2012 1:54 am

KOSTÜMFILM „Coco Chanel & Igor Stravinsky“

Ein russischer Sommer

15.04.2010 02:00 Uhr, von Christina Tilmann

Was ist die Erschaffung einer Sinfonie gegen die Erfindung eines Parfüms? Coco Chanel steht im Garten von Grasse, testet, schnuppert, wendet sich ab: „zu süßlich“, „zu herb“. Auf den genauen Ton dazwischen kommt es an. Am Ende wird es die Probe Nr. 5. Geschaffen ist ein Mythos: „Chanel No. 5“.

Zu süßlich. Zu herb. Dazwischen changiert auch der Film, den Regisseur Jan Kounen („39,90“) nach einem Roman von Chris Greenhalgh geschaffen hat. Vor allem aber: zu dramatisch. Da fliegen Weingläser zu Boden, werden Papiere zerknüllt und Türen geknallt, die ganze russische Leidenschaft, und all das nur, weil Mademoiselle Chanel ganz kühl gesagt hat: „So nicht.“

Eine Affäre, einen Sommer lang. Mehr war es wohl nicht, was die französische Modeschöpferin mit dem russischen Skandalkomponisten im Exil verband. Sie lässt ihn samt Familie und todkranker Ehefrau in ihrem Landhaus wohnen, er revanchiert sich mit glühenden Blicken, nächtlichen Klavierstunden und mehr. Am Ende protestiert die Ehefrau, macht eine Szene und reist ab. Stravinsky betrinkt sich, Coco entzieht sich. Der Film macht daraus das Drama eines Lebens. Die trauernde Coco, deren Geliebter gerade bei einem Autounfall ums Leben gekommen ist, erlebt 1913 die protestumtoste Uraufführung von „Le Sacre du Printemps“ in Paris und erkennt: ein Geistesverwandter. Stravinsky, der sich in einer Lebens- und Schaffenskrise befindet, nimmt das Angebot nur zu gerne an.

Leider ist das eine Leidenschaft, die donnert, aber nicht blitzt, nicht brennt. Anna Mouglalis, Chanel-Model und mit ihren herb-aparten Zügen dem Vorbild sogar physiognomisch ähnlich, wirkt erlesen elegant in Chanels Originalkostümen, in fließenden Kleidern in Schwarz und Weiß – und huscht doch wie ein Schatten durch den Raum, mehr Laufsteg als Leinwand, sehr schön, sehr kühl. Und der Däne Mads Mikkelsen, der sich für die Rolle Russisch und Klavierspielen antrainiert hat, versinkt allzu oft in düsterem Brüten.

So ist der eigentliche Star eine Nebenrolle, die russische Schauspielerin Elena Morozowa, die als Stravinskys Ehefrau Catherine ihr internationales Debüt erlebt. Sie ist die Einzige, die kämpft, die Einzige auch, die zwischen Bewunderung und Ablehnung, Eifersucht und Frauensolidarität eine psychologische Fallhöhe spürbar macht. Und echte Leidenschaft. Zu parfümiert.



COSTUME MOVIE "Coco Chanel & Igor Stravinsky

A Russian summer

15/04/2010 02:00 clock, by Christina Tilmann

What is the creation of a symphony to the invention of a perfume? Coco Chanel in the garden of Grasse, testing, sniffs, turns away, "too sweet", "too harsh". On the exact tone in between that counts. In the end it is the sample No. 5 Created is a myth: "Chanel No.. 5 ".

Too sweet. Too harsh. In between, the film oscillates, the director Jan Kounen ("39.90") from the novel by Chris Greenhalgh has created. But most of all: too dramatic. Since wine glasses flying to the ground, crumpled papers and slammed doors, the whole Russian passion, and all this only because Mademoiselle Chanel has said coolly: So do not.

An affair, one summer. More probably it was not what the French fashion designer association with the Russian composer scandal in exile. She leaves him and his family and terminally ill wife live in her country house, he retaliates with glowing eyes, nightly piano lessons and more. In the end, the wife protested, made a scene and departs. Stravinsky gets drunk, Coco escapes. The film makes it the drama of life. The grieving Coco, whose lover has just come in a car accident experienced protestumtoste 1913 the premiere of "The Rite of Spring" in Paris and recognizes: a kindred spirit. Stravinsky, who is in a life and creativity crisis increases the supply of only too happy.

Unfortunately, this is a passion that thunders but does not flash, does not burn. Anna Mouglalis, Chanel model and with their tangy distinctive features modeled even facially similar acts, exquisitely elegant in Chanel's original costumes, flowing dresses in black and white - and scurries but like a shadow across the room, more catwalk as canvas, very nice, very cool. And Danish actor Mads Mikkelsen, who has trained for the role of Russian and piano sinks too often in gloomy brooding.

Thus, the real star is the sidekick, the Russian actress Elena Morozova, as Stravinsky's wife Catherine experienced her international debut. She is the one who fights, the only well that between admiration and resentment, jealousy and women's solidarity makes a psychological head felt. And real passion. Perfumed to.

Source: [Es ist nur Administratoren erlaubt, diesen Link zu sehen]
Admin
Admin
Admin

Anzahl der Beiträge : 322
Anmeldedatum : 29.05.12

https://madsmikkelsenarchive.forumieren.com

Nach oben Nach unten

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines Empty Re: Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Beitrag  Admin Do Sep 20, 2012 1:58 am

Jan Kounens "Coco Chanel & Igor Stravinsky"

15.04.2010 02:00 Uhr von Christina Tilmann

Er fegt mit ausgreifender Bewegung die Blätter zu Boden, Glas fällt und bricht, Alkohol spritzt. Russische Leidenschaft, wie das Drehbuch sie will. Sie gleitet wie ein Schatten durch den Raum, schmal und schön. Französische Eleganz, wie der Laufsteg sie kennt.


Der Bär und die Elfe – oder, wie es Chris Greenhalgh, Autor des Romans „Coco und Igor“ ausdrückt: russischer Wodka und französisches Parfüm. Mads Mikkelsen spielt Igor Stravinsky mit melancholisch-trüben Blick, liegt bevorzugt im Laub oder brütet am Klavier. Anna Mouglalis ist Coco Chanel, erlesen in Originalkostümen, doch mehr Pose als Porträt. Im vergangenen Jahr war Audrey Tautou „Coco avant Chanel“, in Anne Fontaines elegant-oberflächlichem Film über die Jugend der Modeschöpferin. Mehr über diese Frau, die Selbstständigkeit zur Marke macht, auf Kosten ihres eigenen Glücks, erfährt man auch hier nicht.

Wie sehr es auf die richtige Mischung ankommt, erlebt Coco Chanel 1921 im südfranzösischen Grasse, als sie ihr erstes Parfüm kreiert.


Immer wieder lässt sie die Proben zurückgehen: „zu süßlich“. „zu herb“. Am Ende ist es das fünfte Fläschchen: Chanel No. 5. Doch in dem Film, den Jan Kounen nach Greenhalghs Roman gedreht hat, stimmt die Mischung nicht. Süßlich, ja, auch herb, vor allem in Anna Mouglalis’ verschlossenem Gesicht. Parfüm wird erfunden, Wodka fließt, doch Leidenschaft, die stellt sich nicht ein.

Ob es wirklich Leidenschaft war, jene Begegnung zwischen der Modeschöpferin und dem Komponisten – die Biografien schweigen dazu. Fest steht: Sie besucht die Uraufführung von „Sacre du Printemps“ 1913 in Paris. Sieben Jahre später lädt sie Stravinsky samt Familie auf ihren Sommersitz ein. Sie werden bis ans Ende ihres Lebens in Kontakt bleiben.

Der Film macht daraus eine Schicksalsbegegnung, eine Liebe des Lebens – und gegen den Tod. Coco steht noch unter dem Eindruck des Todes ihres Geliebten, Stravinsky weiß, dass seine Frau nicht mehr lange zu leben hat. Doch gerade sie, diese Catherine, die Cocos Eleganz, ihrer Selbstständigkeit nur Familiensinn entgegenzusetzen hat, erweist sich am Ende als der stärkste Part. Weil die russische Schauspielerin Elena Morozowa mehr Leidenschaft, mehr Wahrhaftigkeit in ihre Rolle legt als die beiden hölzern agierenden Stars.



Jan Kounens "Coco Chanel & Igor Stravinsky"

15/04/2010 02:00 clock, by Christina Tilmann

He sweeps the leaves reaching movement to the floor, glass falls and breaks, injected alcohol. Russian passion, like the script they want. It glides like a shadow across the room, thin and beautiful. French elegance, as she knows the catwalk.

The bear and the Elf - or as Chris Greenhalgh, author of the novel "Coco and Igor" expresses: Russian vodka and French perfume. Mads Mikkelsen plays Igor Stravinsky with melancholy and gloomy view, is preferably in the leaves or nests on the piano. Anna Mouglalis is Coco Chanel exquisite, in period costume, but more as a portrait pose. Last year, Audrey Tautou, "Coco avant Chanel" was. In Anne Fontaine elegant superficial film about the youth of fashion designer More about this woman, the self makes the mark, at the expense of their own happiness, we learn not even here.

How much it depends on the right mix, Coco Chanel lived in 1921 in Grasse, southern France, when she created her first perfume.


Again and again, they can go back to sample: "too sweet". "Too harsh". In the end, it is the fifth bottle: Chanel No. 5th But in the film, the Jan Kounen has turned Greenhalgh novel, which does not mix. Sweet, yes, even harsh, especially in Anna Mouglalis' closed face. Perfume is invented vodka flows, but passion does not come on.

Whether it was really passion, the encounter between the fashion designer and the composer - not to the biographies. One thing is certain: She attends the premiere of "The Rite of Spring" in Paris in 1913. Seven years later, she invites Stravinsky and his family that reside on their summer residence. They will stay until the end of their lives in contact.

The film makes this a meeting with destiny, a love of life - and against death. Coco is still under the impact of the death of her lover, Stravinsky know that his wife has not long to live. But even they, this Catherine, the Cocos elegance, its independence has only to counter a sense of family, turns out to be the strongest at the end of Part Because Russian actress Elena Morozova more passion, more truthfulness sets in their roles as the two wooden acting stars.

Source: [Es ist nur Administratoren erlaubt, diesen Link zu sehen]
Admin
Admin
Admin

Anzahl der Beiträge : 322
Anmeldedatum : 29.05.12

https://madsmikkelsenarchive.forumieren.com

Nach oben Nach unten

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines Empty Re: Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Beitrag  Admin Fr Sep 21, 2012 9:02 am

FILM "COCO & IGOR"

Nur eine Affäre

VON Helen Germann, DATUM 15.04.2010 - 17:10 Uhr

"Coco & Igor" konzentriert sich auf die kurze Liaison zwischen Coco Chanel und dem Komponisten Igor Strawinsky. Für einen ganzen Film ist das ein bisschen wenig.

Und wieder ein Chanel-Film. Erst im letzten Jahr rauschte Audrey Tautou als Coco Chanel – Der Beginn einer Leidenschaft über die Leinwand. Anne Fontaines Film zeigte die Entwicklung von der schlecht bezahlten Näherin zur Mode-Ikone.

Auch in Coco & Igor geht es um Leidenschaft, allerdings um die rein fleischliche. Der französische Regisseur Jan Kounen, der zuletzt durch die Romanadaption 39,90 auffiel, konzentriert sich darin auf die kurze, aber heftige Affäre zwischen der Modeschöpferin und dem russischen Komponisten Igor Strawinsky.

Die beiden lernen sich 1913 kennen, Strawinsky steht noch am Anfang seiner Karriere. Die Pariser Premiere seines Stücks Le sacre du printemps – das später Musikgeschichte schreiben wird – gerät zum absoluten Misserfolg, der Komponist wird ausgebuht, Zuschauer verlassen das Theater. Chanel ist eine der wenigen, die sein Talent von Anfang an erkennt. Sie ist angetan von dem Tumult, den Strawinsky auslöst. Denn auch sie stieß mit ihrer Mode zunächst auf Empörung. Eine Tatsache, die Chanel und Strawinsky miteinander verbinden wird.

Sieben Jahre später sehen sich die beiden wieder. Chanel, inzwischen eine erfolgreiche und wohlhabende Modeschöpferin, lädt den Komponisten mit seiner Familie auf ihr Anwesen ein. Während seine Frau Catherine dort mit einer Lungenerkrankung kämpft, konzentriert sich Strawinsky ganz auf das Komponieren. Und auf seine Gastgeberin.

Es folgen zahlreiche explizite Sexszenen – auf dem Klavierstuhl, auf dem Fußboden und in Chanels Schlafzimmer. Vor der ersten Liebesnacht dreht Chanel immerhin noch den Bilderrahmen ihres verstorbenen Lebensgefährten Boy Capel um, der auf ihrem Nachttisch steht. Am nächsten Tag legt sie ihre schwarze Trauerkleidung ab und beginnt erstmals wieder Weiß zu tragen.

Mit metaphorischen Botschaften dieser Art versucht Kounen zu verdeutlichen, dass es sich hier um mehr als nur eine harmlose Affäre handelt. Dies tut er womöglich auch aus einem gewissen Rechtfertigungsdrang heraus. Denn in Chanels bewegter Biografie bildet Strawinsky eben nur eine kleine Anekdote.

Der dänische Charakterdarsteller und ehemalige "Bond-Bösewicht" Mads Mikkelsen tut sein Bestes, um die Zwänge und Abgründe des Komponisten sichtbar zu machen. Seine starke Präsenz ist ein Anker in Coco & Igor, der den Zuschauer auch bei schwachen Szenen im Kinosessel hält. Die Hauptdarstellerin Anna Mouglalis – ihrerseits Chanel-Model und Lagerfeld-Muse – ähnelt ihrem Vorbild zwar auf erstaunliche Weise. Als eine von Leidenschaft überwältigte Frau kann sie jedoch nicht überzeugen.

Vielleicht entspricht das aber auch der Realität. Denn Coco Chanel war höchstwahrscheinlich eine Frau, die sich Sensibilität und Gefühle wahrscheinlich nicht leisten konnte. In einer Welt, in der nur wenige Frauen ihre Selbstständigkeit behaupten konnten, musste sie sich auf ihre Karriere fokussieren und Emotionen weitestgehend aus ihrem Alltag ausblenden.

Dann stellt sich aber die Frage, was einem Coco & Igor Neues erzählen will. Vergeblich versucht Kounen zu beweisen, dass sich hinter dem Begehren tiefe Gefühle verbergen. Es herrscht zwar eine gewisse Spannung zwischen den beiden Kreativen, die auch immer mit dem Gefühl einhergeht, ertappt zu werden. Doch meist scheint sich Strawinsky nur verzweifelt an die schöne Chanel zu klammern.

Was die beiden überhaupt miteinander verbindet, bleibt unklar. Ist es ihr Kummer um ihren verstorbenen Lebensgefährten und seine Angst vor dem baldigen Tod seiner Frau? Oder ist ihre künstlerische Verbindung so fruchtbar, dass er dafür seine Familie zerstören muss?

Als seine duldende Ehefrau Strawinsky schließlich verlässt, erreicht der Film seinen einzigen Höhepunkt. Mit letzten Kräften versucht Catherine ihrem Mann die Augen dafür zu öffnen, was er zu verlieren hat. Vergeblich. Als sie gemeinsam mit den Kindern fortgeht, fragt sich nicht nur der Komponist, sondern auch der Zuschauer: "War es das wert?"

Wie zu erwarten nimmt die Liebelei zwischen Chanel und Strawinsky ein rasches Ende. Woran die Amour fou letztlich scheitert, lässt der Regisseur ungewollt offen. Die beiden verletzen einander plötzlich mit Streitigkeiten, die wie aus der Luft gegriffen wirken. Anschließend sieht man nur: Strawinsky ist wieder allein, wie schon zu Beginn nach seiner missglückten Premiere.

Die Schlussszene des Films gehört wieder Chanel. Sie empfängt in ihrem Schlafzimmer ihren neuen Liebhaber. Strawinsky nimmt nur einen Nebenschauplatz ein – als Foto in einem Bilderrahmen.



MOVIE "COCO & IGOR"

Only an affair

HELEN Germann, DATE 15.04.2010 - 17:10 clock

"Coco & Igor" focuses on the short affair between Coco Chanel and the composer Igor Stravinsky. For a full movie that is a little bit.

And again, a Chanel movie. Only last year, rushed Audrey Tautou as Coco Chanel - Before Chanel on the big screen. Anne Fontaine film showed the development of the low-paid seamstress to fashion icon.

In Coco & Igor , it's all about passion, but the purely carnal. The French director Jan Kounen, who stood out last through the novelization 39.90, focuses it on the brief but intense affair between the fashion designer and the Russian composer Igor Stravinsky .

The two get to know 1913, Stravinsky is just beginning his career. The Paris premiere of his play The Rite of Spring - the later history of music - gets an absolute failure, the composer gets booed, viewers leave the theater. Chanel is one of the few who recognized his talent from the start. She is fond of the tumult, the Stravinsky triggers. After all, she came with her first fashion with outrage. A fact that Chanel and Stravinsky together.

Seven years later, the two meet again. Chanel, now a successful and wealthy fashion designer, invites the composer with his family on their estate. While his wife Catherine fights there with a lung disease, Stravinsky concentrated on composing. And to his hostess.

Following are numerous explicit sex scenes - on the piano stool, on the floor and in Chanel's bedroom. Before the first night of love Chanel nevertheless still revolves around the picture frame of her deceased spouse Boy Capel, who is on her bedside table. The next day she takes off her black mourning dress and starts first time to wear white again.

With this kind of metaphorical messages Kounen tried to make clear that this is more than just a harmless affair. He did this, perhaps also out of a certain justification urge. For in Chanel's moving biography Stravinsky is just a small anecdote.

The Danish character actor and former "Bond villain" Mads Mikkelsen is doing his best to make the constraints and pitfalls of the composer visible. Its strong presence is an anchor in Coco & Igor, who holds the audience in the lack of scenes in the cinema. The actress Anna Mouglalis - turn Chanel model and Lagerfeld muse - resembles her idol while in amazing ways. As a woman she was overwhelmed by passion is not convincing.

Perhaps this also corresponds to reality. Because Coco Chanel was likely a woman who could not afford sensitivity and feelings likely. In a world where few women were able to maintain their independence, they had to focus on her career and hide emotions largely from their daily lives.

Then raises the question of what one wants to tell Coco & Igor new. Vainly tried Kounen prove that behind the desire deep feelings. Although there is a certain tension between the two creators who always accompanied with the feeling of being caught. But mostly it seems only Stravinsky desperately to cling to the beautiful Chanel.

What connects the two at all, remains unclear. Is it her grief? Around her lost partner and his fear of the imminent death of his wife Or their artistic connection is so fertile that he has to destroy his family?

When his wife intolerable Stravinsky eventually leaves, the movie reaches its climax only. Catherine with her husband last strength tried to open his eyes to what he has to lose. Vain. When she walks away with the children, asks not only the composer but also the audience: "Was it worth it?"

As expected takes the flirtation between Chanel and Stravinsky a swift end. What the amour fou ultimately fails, the director can open unintentionally. Both hurt each other with sudden disputes acting as used from the air. Then, all you see is: Stravinsky is alone again, as at the beginning after his unsuccessful premiere.

The final scene of the film belongs to Chanel again. You into her bedroom her new lover. Stravinsky occupies only a sideshow - a photo in a picture frame.

Source: [Es ist nur Administratoren erlaubt, diesen Link zu sehen]
Admin
Admin
Admin

Anzahl der Beiträge : 322
Anmeldedatum : 29.05.12

https://madsmikkelsenarchive.forumieren.com

Nach oben Nach unten

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines Empty Re: Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Beitrag  Admin Fr Sep 21, 2012 8:15 pm

FILM AND SOCIETY

Coco & Igor: An Affair to Remember

by Steve Sailer, June 14, 2010

The astringent new romance film Coco Chanel & Igor Stravinsky might be the arthouse equivalent of that often-proposed high concept blockbuster Superman & Batman. Instead of “Who would win in a fight: Batman or Superman?” Dutch director Jan Kounen delivers: “Who would win in an affair: Stravinsky or Chanel?”

In the 1913 prelude, the ambitious young dress shop owner attends the most celebrated classical music event of the last century, the Ballets Russes’s Paris premiere of The Rite of Spring. To her bemusement, a riot breaks out between the avant-garde claque who had received free tickets from the wily impresario Sergio Diaghilev and the paying customers, who are outraged by Vaslav Nijinsky’s angular choreography and Stravinsky’s polyrhythmically pounding score.

Ever since, “Le Massacre du Printemps” has been portrayed as inaugurating a new golden age of music. Yet, looking back from the 21st Century, The Rite seems more like the grand finale of two centuries of musical glory, the greatest run any civilization has enjoyed in any artistic field.

In 1920, the White Russian composer is back in Paris, down at the heels after the Bolsheviks stole his homeland. At a party with Diaghilev and a man named Dmitri, he meets Chanel. She offers to put him, his tubercular wife, and their four children up at her gorgeous Art Nouveau villa in the suburbs.

At first, he refuses due to the impropriety. Although The Rite’s debut was the most famous triumph of the bohemian motto “spatter le bourgeois,” Stravinsky was himself a starchy bourgeois, a modernist man of the right like T.S. Eliot, whose 1922 poem The Waste Land was likely influenced by The Rite.

Stravinsky eventually agrees to Chanel’s offer for his children’s sake. Mrs. Stravinsky, however, is not happy with being domiciled with France’s most chic exemplar of the liberated woman. Coco pursues him, and eventually Igor teaches her to play the simple right hand part in his new Les Cinq Doigts. Soon, they are making beautiful music together.

“This hazy bit of cultural history about the couturier and the composer furnishes director Jan Kounen with justification for an exercise in old-fashioned modernism, stylistically reminiscent in its enigmatic elegance of 2001 and its Soviet rival, Andrei Tarkovsky’s Solaris.”

She gains the confidence to choose her new perfume—vial No. 5, not surprisingly—while he overcomes his composer’s block to venture into a neoclassical style that reflects her understated taste in clothes.

They break up, but she secretly gives Diaghilev the money to mount a triumphant revival of The Rite.

The last scene suddenly shifts to the early 1970s, when the protagonists are elderly celebrities separately inhabiting neoclassical hotel rooms (rather like the one in that unnerving scene near the end of 2001: A Space Odyssey in which the astronaut encounters his aged self). They pause to think briefly of each other.

A recurrent problem with musical biopics is that by the time the musician—whether Ray Charles, Johnny Cash, or Igor Stravinsky—finally triumphs over his personal demons, he’s over the hill creatively. Both Stravinsky (1882-1971) and Chanel (1883-1971) were vastly famous for the rest of their lives, but his peak was 1913. In contrast, she went on to make her greatest contribution, the invention of the Little Black Dress, in 1926.

This hazy bit of cultural history about the couturier and the composer furnishes director Jan Kounen with justification for an exercise in old-fashioned modernism, stylistically reminiscent in its enigmatic elegance of 2001 and its Soviet rival, Andrei Tarkovsky’s Solaris. Stanley Kubrick used the fanfare from Thus Spoke Zarathustra by Richard Strauss to anchor his ponderous and baffling classic about killer apes and space aliens, so why shouldn’t Kounen build his love triangle movie around The Rite’s polished primitivism?

Personally, I was held rapt for two hours by Coco Chanel & Igor Stravinsky. I was enthralled by the Russian’s music, the Lost Generation clothes, the decor of Chanel’s villa, and by Anna Mouglalis’s self-assured performance as the designing woman.

On the other hand, most of the audience found the movie too austere, too reticent, too eerie. Nor does it help that the tall, handsome Dane Mads Mikkelsen plays the squat, funny-looking, self-promoting Russian as if he were the monolith in 2001. The soundtrack is superb but emotionally opaque, which is the way the great man wanted it. Stravinsky, who endlessly expounded to the press on the Meaning of Modernism, asserted that “music is, by its very nature, essentially powerless to express anything at all…”

The Modern Age is over, replaced by the Information Age, when expensive movies aspire to resemble documentaries. The abstraction of high modernism is now off-putting unless time-honored.

It’s hard in 2010 to watch this unforthcoming film without being pestered by a need for more data. Who are these people? Why isn’t there a narrator informing us of their back-stories? For example, who is this minor character named Dmitri?

Five minutes at home on Wikipedia reveals that he is Grand Duke Dmitri Pavlovich, one of the assassins of Rasputin.

Now, that’s interesting.

Source: [Es ist nur Administratoren erlaubt, diesen Link zu sehen]
Admin
Admin
Admin

Anzahl der Beiträge : 322
Anmeldedatum : 29.05.12

https://madsmikkelsenarchive.forumieren.com

Nach oben Nach unten

Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines Empty Re: Coco Chanel & Igor Stravinsky — Reviews — Newspaper & Magazines

Beitrag  Gesponserte Inhalte


Gesponserte Inhalte


Nach oben Nach unten

Nach oben

- Ähnliche Themen

 
Befugnisse in diesem Forum
Sie können in diesem Forum nicht antworten